Joggere lever litt lengre enn ikke joggere…men den tiden jogger de!!

ulriken

Hvordan motivere seg til en treningsøkt, når det man egentlig bare har lyst til er å synke ned i sofaen, titte på sløvende tv og dytte i seg godteri ?

Det er ikke lett…..

Jeg har fulgt de fleste treningstrendene opp gjennom årene:

  • Aerobic timer på det lokale samfunnshuset på tidlig 80 tallet. Tirsdag og Torsdag kl. 18.00 – 19.00. Kunne du ikke da….. ble det ingen trening.
  • Prøvde meg på Åsanes første treningsstudio ; Le Gym etter mitt første barn var født….men gikk gråtkvalt hjem derfra, våt til knærne fra urinlekkasje….ingen hadde fortalt denne 21 år gamle jenta om knipetrening før hoppe trening….. 😦
  • Hjemme trening til fitnessvideoer med Jane Fonda og Kari Jaquesson på 90 tallet. (Før fjernkontrollen til Beta maskinen kom var det en treningsøkt i seg selv å spole frem til riktig seanse – forbi introen som du hadde hørt mange ganger før og ikke minst forbi reklamene for andre videoer de også hadde på markedet…)
  • Joggeturer med walk-man som var så tung at man kunne regne det for vekttrening

1 august 1997 åpnet endelig Studio Active sitt treningssenter i Åsane. Jeg var da mor til 4 og veeeeeldig klar for å trene kroppen min tilbake til normal form. Jeg var førstemann inn gjennom dørene kl. 07.00 da de åpnet første dagen og var supergiret;

Det var nye lokaler, kjekke instruktører og medlemmer som gav deg en følelse av å være del av en utvidet familie. Vi var en god gjeng som trente om formiddagen, det var mødre i barselpermisjon, studenter, skiftarbeidere og pensjonister. Jeg hadde som sagt 4 barn, kun 1 som gikk på skolen – så det var fantastisk å kunne ta dem alle med meg etter frokost – levere dem i barneparken – trene 2 timer, ta badstue, en lang dusj, kaffe og avis i resepsjonsområdet og deretter hente 3 fornøyde unger som hadde vært med på ballmandag, vaffelsteking hver tirsdag – maledag om onsdagen – tur om torsdagen  og leke-dag om fredagen..

De stooooorkoste seg, men det kostet…

15 kr pr barn pr dag… Når du har 3 barn og trener hver dag så sier det seg selv….

Så da samlet jeg alle mødrene som trente på formiddagen og vi var maaaange!! Vi skrev et brev hvor vi truet med å gå til SATS som nettopp hadde åpnet et senter og tilbød gratis barneparkering, om ikke Studio Active fulgte opp. Det hadde vi selvsagt aldri gjort, fordi barneparken på Studio Active var så mye mer enn en parkering; De tok i mot alle barn. Også min yngste på 4mnd. De byttet bleier og de trillet i vogn til hun sovnet.. De lekte med ungene, de kom ikke inn i timene til mødrene ( slik jeg har sett i senere tid) bare fordi ungene ville det – nei de trøstet og forklarte at mamma kommer når hun er ferdig å trene. Vi var storfornøyde da de etterkom våre krav om gratis barnepark.

ungene

Jeg trente der til alle ungene mine var begynt på skolen, men så endrer ting seg;  nye eiere, nye medlemmer, nye instruktører men likevel litt for kjente treningsrutiner…

Siden den gang har jeg vært innom flere treningssentre – og litt andre treningsformer – men aldri har jeg følt en slik tilhørighet som jeg hadde den gangen. Så takk til Jose, Margun, Mona og mange flere for noen flotte år sammen med dere

Så hva gjør jeg i dag?

  • Jeg starter og slutter hver eneste dag med 100 sit ups. Det er faktisk veldig effektivt og tar ikke mer enn noen minutter hver gang. (Du trenger ikke begynne med 100 stk. – velg et antall du vet går greit og øk etter hvert. ) Hold ut en stund og det blir en vane du bare gjør uten å tenke deg om. Og man ser det på magen etter hvert. 🙂 🙂
  • Jeg trener Crossfit og liker den treningsformen veldig godt ( det er viktig at man faktisk liker treningen man holder på med – ellers varer det ikke særlig lenge) Det jeg liker best med Crossfit er at det er korte økter, 15 – 20 min basic timer og da er det enklere å motivere seg. (Holde ut 20 min trening kan man klare selv på umotiverte dager.) Det gjør også at jeg får tid til å trene bortimot hver dag. Men det er dyrt og egentlig ganske enkel treningsform så jeg planlegge faktisk å gå over til egentrening nå i sommer. Har allerede startet noen treningsøkter om morgenen på stuegulvet.

treningsmorgen

  • Jeg bruker skritt teller og skal gå minst 10 000 skritt hver dag  (Jeg tar meg en ekstra spasertur om kvelden om dette ikke er oppnådd.) Du må selvsagt sette dine egne mål. Kan være lurt å telle skritt i noen dager og så sette et mål litt høyere enn det man vanligvis har? Og deretter øke gradvis. Skritt teller kan du laste ned på mobilen din – finnes mange gratis apper.
  • Helgene velger jeg fjell og natur. Jeg har hunder så de må på tur uansett og det er ingenting som å komme seg opp i fjellet. Vakker utsikt – stillhet – ensomhet om man velger de rette rutene – og man kan ta det i eget tempo og selv velge lengde på turen. En treningsform man kan gjøre i felleskap eller alene. Jeg liker utrolig godt å høre på lydbok når jeg går alene og da vil jeg ofte gå enda lengre for å få hørt mer av boken

20160802_083919

  • Så spiller jeg jo Golf 🙂 Og DET vil jeg absolutt anbefale.

min rosa ball

Det er mange ulike måter å være fysisk aktiv på – du må bare finne det som best kan motivere deg. For som den kjente hypokonderlegen Ingvard Wilhelmsen sier det så fint;

Joggerne lever litt lengre enn de som ikke jogger. Men kanskje ikke lengre enn tiden de jogger, så de bør i alle fall like å jogge

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s